Lasipalatsin legendaarisen BioRexin valkokankaalta
päästiin vielä kerran nauttimaan 70-millisistä elokuvista ennen kuin
sali sulkeutui remontin myötä.
Jäähyväisiä vietettiin sunnuntaina.
Ohjelmassa oli maailman parhaaksikin elokuvaksi
tituleerattu
Hitchcockin VERTIGO - PUNAINEN KYYNEL (1958)
sekä
kasariscifin yllättäjä BRAINSTORM - AIVOMYRSKY (1983).
Näistä kävimme nautiskelemassa projektorin rahinassa ensimmäisen.
Ohjaaja:
Alfred Hitchcock
Henkilöt:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes
Lisähenkilöt:
musiikki Bernard Herrmann
Maa:
USA
Ikäraja:
K12
Kesto:
128 min
Teemat:
VIELÄ KERRAN BIO REX 70 MM
Kopiotieto:
70 mm restauroitu versio 1996
Pierre
Boileaun ja Thomas Narcejacin romaanista D'entre les morts
Vertigo,
Hitchcockin 45. elokuva, on monien mielestä mestarin suurin:
lajityyppiluokituksia uhmaava mestariteos, jossa on suurten tragedioiden
piirteitä. Se on Hitchcockin romanttisin elokuva, sekä traagisessa
rakkaustarinassaan että kuvastonsa ja aiheistonsa liittymisessä
romantiikan taiteeseen.
Kun
James C. Katz and Robert Harris 1990-luvun puolivälissä aloittivat
Hitchcockin Vertigon (Vertigo - Punainen kyynel, 1958) restauroinnin, he
havaitsivat ensitöikseen alkuperäisnegatiivien päässeen huonoon
kuntoon. Värit olivat hiipuneet, filmimateriaali kutistunut ja
rikkoutunutta negatiivia oli paikattu duplikaattikopioiden
materiaalilla. Restauroinnissa läpikäytiin niin kuva kuin äänikin. Ääni
digitalisoitiin ja esityksissä elokuvan ääni tulee DTS-levyltä.
1950-luvulla
Hollywood-studiot innostuivat Cinemascope -laajakuvajärjestelmästä,
mutta se ei ollut ainoa formaatti jolla perinteistä lähes neliömäistä
akatemia-formaattia (1:1.37) pyrittiin uudistamaan. Hitchcock kuvasi
Vertigon Paramount-studion kuvaaja Robert Burksin kehittämällä
VistaVision-kuvausjärjestelmällä jonka kuvakoko on lähes samaa luokkaa
kuin 70mm filmillä. VistaVision kamerassa 35mm:n filminegatiivi on
poikkeuksellisesti vaaka-asennossa ja kuvaruutu on siten normaalia
tuplasti leveämpi: filmiruudussa on kahdeksan perforaatiota normaalin
neljän sijaan. Valkokankaalla tämä tarkoittaa käytännössä samaa
kuvanlaatua kuin 65mm:n negatiiville kuvattu 70mm:n elokuva. Vertigon
ohella Hitchcock käytti VistaVisionia myös Varkaitten paratiisi (To
Catch a Thief, 1955), Mies joka tiesi liikaa (Man who know too much,
1956) ja Vaarallinen romanssi (North by Nothwest, 1959) elokuvissa.
Pasi Nyyssönen 29.11.2015
Vertigo, Hitchcockin 45. elokuva, on
monien mielestä mestarin suurin teos; lajityyppiluokituksia uhmaava
mestariteos, jossa on suurten tragedioiden piirteitä. Se on Hitchcockin
romanttisin elokuva: sekä traagisessa rakkaustarinassaan että kuvastonsa
ja aiheistonsa liittymisessä romantiikan taiteeseen.
Elokuva tuo pakottomasti mieleen, ei vain antiikin
Pygmalion-myyttiä, vaan myös Orfeuksen myytin ja Tristanin ja Isolden
keskiaikaisen tarinan. Eric Rohmer näki Vertigosta vuonna 1959
kirjoittaessaan elokuvan kertomuksessa ja kuvastossa yhtymäkohtia Edgar
Allan Poen Morella-kertomukseen. Rohmerin ajatusta
platonilaistyyppisistä ‘ideoista’ Hitchcock-elokuvan elementteinä on
myöhemmin kehitellyt mm. Barthélemy Amengual. – Käsitys Morellan ja Vertigon
analogisista piirteistä on oivaltava, vaikka Poen tuotannosta löytyy
muitakin vertailukohteita – parhaimpana niistä Poen taiteilijakertomus
"The Oval Portrait".
Elokuvana persoonallisuudesta ja identiteetistä Vertigon
aatehistorialliseen taustaan kuuluu romantiikan ‘kaksoisolennon’
(Doppelgänger) idea. Persoonallisuuden rakentamisen aiheessaan Vertigo liittyy myös elokuvantekijöitä aina niin innoittaneeseen Frankenstein-mytologiaan, joka sekin on romantiikan hengen luoma.
Vertigo on teos naisen
rakennetusta/väärennetystä identiteetistä ja siitä, miten tällainen
identiteetti, kun siinä on tavoitettu persoonallisuuden salaperäinen
”aura”, voi olla todellisuutta voimakkaampi ja kiehtovampi. Samalla se
on tutkielma miehen romanttisesta unelmasta ja siihen uppoutumisesta:
menneisyyden ja kuoleman kaipuusta, intohimosta (jonka synnyttää
paradoksaalisesti intohimon kohteen etäisyys), pakkomielteestä,
freudilaisesta ”toistamispakosta” ja nekrofiliaan vivahtavasta
seksuaalisuudesta. Se on myös elokuva naisen hyväksikäytöstä, naisen
alistamisesta ja alistumisesta – tällaisena erittäin haastava ja
ongelmallinen teos feministiselle elokuvatutkimukselle.
Vertigon
suurenmoinen orgaanisuus, sen temaattinen ykseys syntyy ennen muuta
siitä, että juonen ja tematiikan kaikki rakenneosat palautuvat muodossa
tai toisessa näkemiseen ja katsomiseen. Alkutekstien
silmäkuvasta elokuvan viimeiseen kuvaan asti ihmissilmä ja sen toiminnot
hallitsevat tätä teosta, jonka huimaukseen viittaava nimikin liittyy
näkemiseen: huimaus, vertigo on nimenomaan näkemiseen ja katsomiseen
liittyvä sairaus. – Elsterin juoneen kuuluu, että Ferguson saadaan
näkemään Madeleine. Scottie aloittaa naisen seuraamisen etsivänä, mutta
pian hänen ”ammatillinen katseensa” – kuten asianajaja Keanen katse
elokuvassa Kaksi pisaraa viiniä (The Paradine Case) – muuttuu
rakastuneen ihmisen katseeksi. Tervejärkinen Midge yrittää
muotokuvaparodiallaan saada hänet takaisin Madeleinen maailmasta, mutta
epäonnistuu – Scottie näkee kaiken romanttisen obsessionsa valossa. Kun
Judyn henkilöllisyys paljastuu pelin edessä, hän on juuri sanonut korua
kiinnittävälle Scottielle can’t you see? Ferguson näkee ja
palaa unelmien peilimaailmasta todellisuuteen alkaen jälleen käyttäytyä
poliisina. Ja kun Judy suistuu kuolemaansa, hän on nähnyt hahmon
nousevan aavemaisesti torniin. Elokuva päättyy – kuin suureen traagiseen
kysymysmerkkiin – kuvaan Fergusonista katsomassa alistuneesti alas
syvyyteen.
Hitchcock paljastaa elokuvan mysteerin eli Madeleine
Elsterin/Judy Bartonin henkilöllisyyden puoli tuntia ennen elokuvan
loppua. (Boileaun ja Narcejacin romaanissa naisen henkilöllisyys
paljastuu vasta aivan lopussa.) Olennainen jännitys keskittyy tämän
paljastuksen jälkeen sen seuraamiseen, miten elokuvan katsojaa vähemmän
tietävä elokuvan päähenkilö reagoi. Kun elokuvan alkujaksoissa näemme ja
katselemme yhdessä Scottie Fergusonin kanssa ja usein hänen
näkökulmastaan, viimeisen puolen tunnin aikana katselemme ennen muuta
häntä: identiteettiväärennökseen pakkomielteisesti uppoutuvaa miestä ja
sitä, miten hän muovaa naisesta haluamansa kuvan. Enemmän kuin mikään
toinen Hitchcock-elokuva Vertigo on tutkielma intohimosta kuvaan – intohimosta, joka ei aina ole tervettä.
Elokuvan tärkeä peiliaihe on enemmän kuin kuvitusta – se on rakenteellinen piirre kuten Cocteaun Orfeuksessa.
Tämä peiliaihe huipentuu sinä hetkenä, kun Scottie oivaltaa olleensa
petoksen uhri. Tämän hän näkee peilistä nähdessään Judyn kaulakorun ja
samalla, että Judy on hänen niin epätoivoisesti rakastamansa Madeleine.
Paradoksaalisesti Scottie kuitenkin menettää Madeleinensa juuri tänä
hetkenä – kuten Orfeus menetti Eurydikensa katsoessaan häntä.
Kaikista Hitchcock-elokuvista Vertigo on Rebekan ja Lintujen
ohella unenomaisin. Prologin lopussa päähenkilö jää elämän ja kuoleman
rajalle unenomaiseen tilaan. Elokuvan tärkeä ja tunnelmaltaan
äärimmäisen voimakas metsäkohtaus on hyvin unenomainen. Madeleinen
katoamisessa McKittrick-hotellissa on jotakin unenomaista. Madeleinen
unet ovat osa ”suunnitelmaa”, petosta, osaksi kenties aitoja. Ferguson
näkee painajaisunessaan – ja sen rikki räjähtävässä kukkalaitteessa
unelmansa valheellisuuden. Unen perspektiivi on mukana koko ajan, silti
elokuvaa ei voi tulkita uneksi sinänsä.
Kuten Rebekka myös Vertigo on tutkielma kuolleen vallasta. Mutta kun Rebekka kuvaa kuolleen kahlitsevaa ja tuhoavaa voimaa, Vertigo näyttää kuoleman ja kuolleen tavallaan myös rakkaussuhteen katalysaattorina.
Vertigon musiikissa Bernard Herrmann luo
kauneimman partituurinsa. Tätä musiikkia on pidetty suorastaan
suurimpana elokuvaan koskaan sävellettynä musiikkina. Herrmann upottaa
musiikkiinsa subtiileja viitteitä Wagnerin Tristan ja Isolde -oopperaan
(erityisesti kohtauksessa, jossa Judy Madeleineksi muuntuneena kävelee
kylpyhuoneesta Scottien syleiltäväksi), ja hänen nerokas motiivinen
ajattelunsa täydentää suurenmoisella tavalla Hitchcockin kuvallista
toteutusta.
Vertigo on hyvin kaunis värielokuva ja värien
käytössään erittäin tietoinen. Hitchcock käyttää punaista, vihreää ja
niiden sekoitustulosta harmaata elokuvassa, jossa Scottie Fergusonin
lumoaa nainen, joka on tavallaan olematon. Vanhaa konventiota aaveitten
aineellistumisesta vihreässä valossa Hitchcock soveltaa
hotellihuoneeseen sijoittuvissa kohtauksissa.
Elokuva,
joka yhdeltä aspektiltaan on eräänlaista dokumentaaria San Franciscosta
ja sen ympäristöstä, kuuluu geometrialtaan Hitchcockin ”vertikaalisiin”
elokuviin. Alkutekstien spiraalikuvasto tuo elokuvaan heti kuitenkin
jotakin, mikä on yksinkertaisen
vertikaalisuus/horisontaalisuus-opposition ulkopuolella. Samoin autolla
ajot kaupungissa (”vaeltamisen” aihe) ja tornin kierreportaat ovat tämän
”puhtaan” vastakohdan ulkopuolella. Elokuvan loppukohtaus tornissa
yhdistää horisontaalisuuden ja vertikaalisuuden spiraalikuvioon.
Kierteisten portaiden ja ylös nousemisen päässä tornin huipulla on
tasanne. Tasanteelta voi kuitenkin pudota, ja näin tapahtuu Judylle,
joka näkee jonkun nousevan torniin.
Elokuvan fyysisiä putoamisia (engl. falls) vastaavat sen metaforiset putoamiset. Elokuvan päähenkilö rakastuu, falls in love, ja (sen hetkisen tietämyksen perusteella) lankeaa syntiin, koska nainen on hänen ystävänsä vaimo. Ja Judy Barton on a fallen woman, ”langennut nainen” monessakin mielessä.
Shakespearen draamojen tavoin Hitchcock-elokuvan juonen
uskottavuus on jotakin toissijaista. Uskottavuuden puute selittää, miksi
moni katsoja on ensimmäisellä katsomiskerralla pettynyt elokuvaan. Vertigo kuuluu niihin elokuviin, joiden lumo ja syvyys paljastuvat vasta useamman katsomiskerran jälkeen.
Elokuvan näyttelijäsuoritukset ovat kauttaaltaan
erinomaisia. James Stewart on viimeisen kerran Hitchcock-elokuvan
tähtenä. Stewart, jonka rooli on kaikkea muuta kuin tyypillinen hänelle,
oli innostunut käsikirjoituksesta. Kim Novak tekee epätasaisen uransa
suorastaan uskomattoman huippusuorituksen. Loppukohtauksessa Stewart ja
Novak eivät enää näyttele, he värisevät.
~Heikki Nyman~ (1989)
Kuva napattu tapahtuman sivuilta. |
Kuva napattu tapahtuman sivuilta. Siellä mekin josain ollaan... |
Aikaisemmat Hitchcockiin liittyen täällä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti