lauantai 25. huhtikuuta 2015

Tänään en tehnyt mitään.


Oli semmoinen laiska, rauhallinen
ja mitään aikaan saamaton päivä tänään.
(jollaisia on hyvä olla, en sano tätä moitteella itselleni)
Hörpin kahvia, pesin pyykkiä,
söin paljon, nukuin päiväunet,
  silmäilin ja selailin runokirjoja,
nämä kirjoitin ylös.
Pahoittelen tajunnanvirtaa,
ilman punaista lankaa. 


Kuvat Teemu Hirvilammin kirjasta.






Olen iloisella päällä.
voimistelen lattialla
ennen nukkumaan menoa.
Vuoteessa kerron sinulle
miten me elämme:
jos riitelemme, niin vähän vain,
ettei kasva torahampaat.

~Risto Rasa~




Nainen, 
käsivarsi tyynyn alla
ja toinen vapaasti,
valkea selkä ja reisi
vyötärö, reisi, jalat
miten kaunis
hän vetää peitettä ylemmäs
rinta, reisi, olka,
hän on uni ja nukkuu.

~Arja Tiainen~




Miehen pään läpi ei näe. 
Näkee käden joka nostaa lasin.
Näkee verestävät silmät, itkun.
Selän, poistumassa ovesta.

Jäävät jutut, pari hauskaa vitsiä.
Teot, joiden takaiset vaikeudet hän pimittää.

Laumaeläin,
mittelemässä arvoaan
kulmakunnan tikanheittokilvassa.
Maailma on hänen. Ollut aina. 
Miksei hän viihdy?

~Arja Tiainen~






Myydään talo.
Maksetaan velat.
Istutaan rannan paljailla puilla
auringonlaskuun.
Sinä teet maailmaa.
Minä valehtelen. 

~Juice Leskinen~





heräsin aamulla
satoi ropsutti ikkunalautaan
ja mun kimmani vielä nukkui
mä ajattelin keittää sille kahvit
mut se kuorsas
enkä mä herättänyt sitä
mut se nukkui kuin tukki
enkä mä herättänyt sitä

heräsin aamulla
oli pimeetä
joka paikassa paloi valoja
mä yllätän kimmani meen työvoimatoimistoon
olis tosi nastaa sanoa sille:
hei nyt ostetaan vähän viiniä
tänään juhlitaan
mä sain hommia

mut virkailija söi vain suolakurkkuja
mut virkailija ei edes huomannut mua
mä sanoin sille: sull on kova nälkä
sä syöt täällä muita

ne heitti mut pihalle
potku perseeseen ja takas sateeseen
joo ne paiskas mut pihalle

mun kimmani vielä nukkuu
mä duunaan sille kahvit ja herätän sen hellästi
mut se karjasee täkin alta: mee helvettiin
anna mä edes nukun
mä heräsin tänä aamuna eikä puissa ollut enää lehtiä
piti tehdä kaikkea hakea duuni keittää kahvia
nyt mä en oo varma onks Allu enää mun

~Teemu Hirvilammi~






Nyt ajan kuluessa, voin minäkin sanoa,
vanhoja runojaan on vaikea lukea,
uusille paperikori on liiankin tuttu.
Kun olisi päivät eikä yötä
heittelehtiä edestakaisin,
nähdä uudelleen valossa mitä
pimeässä on ounastellut.

~Lauri Tarkiainen~





Että minä menisin ja eläisin täysin.
Enkä ketään kumartaisi turhan syvään.
Enkä ketään em mitään pelkäisi
paitsi omaa jäätymistäni.

~Arja Tiainen~





Do not fall in love with people like me. I will take you to museums and parks and monuments and kiss you in every beautiful place, so that you can never go back to them without tasting me like blood in your mouth.
I will destroy you in the most beautiful way possible. And when I leave, you will finally understand why storms are named after people.


~Caitlyn Siehl~ 





When is a monster not a monster? Oh, when you love it.

~Caitlyn Siehl~












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti